Heaphy

15 januari 2014 - Karamea, Nieuw-Zeeland

Zo, de eerste echte wandeling zit erop. Dit keer geen Cruijff tegengekomen. Wel een bult water, zowel buiten als in mijn rugzak.

Buiten de rugzak is niet zo verwonderlijk hier, want het regent gemiddeld elke derde dag. Dus bij een vierdaagse wandeling, heb je op zijn minst een dag regen. En dat kan uiteraard weer uiteen lopen van een motregen of een buitje tot stortregen. Ik had gelukkig de laatste variant, dus hoefde ik me helemaal niet druk te maken of ik erg nat zou worden. Dat staat dan al vast. Weer een probleem mider.

Water in je rugzak is minder. Zeker als dat niet komt door de regen. maar de de extra voorraad water die je bij je hebt. Dat heeft me geleerd dat je niet op je rugzak moet gaan zitten, want daar kan de dop niet tegen. Alles nat dus! Maar op dat moment was het gelukkig nog mooi weer en bij iedere hut is wel een drooglijntje aanwezig.

Die hutten verschillen tegenwoordig enorm. DOC is druk bezig hutten te vervangen. De ene nacht slaap je dus in een zeer ruime hut met voor iedereen een aparte slaapplaats en de volgende nacht is de hut eigenlijk te klein voor het aantal mensen dat er kan slapen. Maar dat laatste vergroot dan wel weer het contact tussen de mensen. Ook hier valt op dat de digitale wereld zijn intrede doet. Ook in de backpackers en jeugdherbergen zie je veel mensen achter een schermpje zitten. Er is weinig onderling contact. Tijdens de wandelingen is dat minder, maar de oordopjes zie je helaas overal. Dat maakt het niet altijd makkelijk in contact te komen met andere mensen. Als je op een kluitje zit, moet je wel met elkaar praten en dat maakt het gelijk gezelliger en leer je weer wat mensen kennen.

Maar goed, weer een Great Walk afgerond. De langste in dit geval, maar naar mijn mening zeker niet de mooiste. Wel veel afwisseling in planten, maar omdat je vooral door de bossen loopt weinig overzicht over het gebied waarin je loopt. Helaas heb ik van een aantal dingen geen goede foto kunnen maken. De bossen zijn op sommige stukken zo dicht en donker dat je voortdurend de neiging hebt om je zonnebril af te zetten. Het probleem is dat ik die op die momenten niet op had. In die bossen reusachtige varens en bomen met een omtrek van wel 4 meter (nee, dat is niet overdreven). Ik kan je vertellen dat bomen van die omvang en zo'n 20 meter hoog je erg klein laten lijken.

Af en toe krijg je een blik op de Heaphy River en zie je waar je heen moet. Het lopen gaat iedere dag beter. Dus goed dat ik met de 'makkelijke' wandelingen ben begonnen. Morgen start ik met de Wangapeka Track, terug in de richting van Nelson. De weersverwachtingen zijn niet al te slecht, dus kan een mooie tocht worden.

1. Petra Habraken:
    15 januari 2014
    Dag Hans,

Fijn dat de enkel het toch weer houdt. Nu duimen voor mooi weer en dan kan het niet stuk. Makkelijk wandeling... ja, zal wel.
    We zitten hier plaatsvervangend jaloers te wezen en wachten op de foto's...

Veel plezier!

Gr
    Petra Habraken - Langhenkel.
  2. Jannie en Koert:
    16 januari 2014
    En nu niet weer op je rugzak gaan zitten!!!
  3. Rik:
    16 januari 2014
    Tja, wat dat gaan zitten betreft..... Je was toch al nat....of toch niet? In elk geva weer een wijze les geleerd. Hier in holland is het ook nat en rond de 9 graden C. Te warm en dat vinden de krokussen en andere bollen ook! Je blijft ondanks alles gelukkig met veel humor schrijven. M.b.t. de oordopjes nog een tip: koop of maak een t-shirt, met de tekst: I AM HAPPY AND WANT TO HAVE CONTACT......YOU TOO? Geniet Hans en drink (soms) met mate ;-)
  4. Ria Kremer:
    19 januari 2014
    Hoi Hans, toch nog pitten in de kern! Gisteren zijn Dieter, Jan Tibben en ik naar veenhuizen geweest, mochten alsnog het wandelpaden project presenteren en het is goedgekeurd! Groetjes Ria